Kulturnatten – Greenleaves Andersson

FOTOGRAF

Jag började mitt fotograferande för ca 40år sedan, med en ”Kodac Instamatic” en väldigt liten och enkel kamera, som ändå gav mig så många fina bilder och härliga stunder.

Varför? Ja barnen kom och de var ju det sötaste och vackraste jag kunde se på. Så det blev många bilder genom åren.

Men ganska snart, så kom naturen att bli det som höll mitt fotograferande i gång. Naturen med alla sina årstidsväxlingar och sin enorma mångfald av växter, djur och skiftningar i ljus och skuggor. Det är lika spännande idag att gå på en ”Walkabout” med kameran som det var för 40 år sedan. Så klart har det kommit till nya inslag ibland bilderna och visst vill jag mer. Idag fotograferar jag gärna även arkitektur, både i stadsmiljö och på landsbygden. Är väldigt svag för vackra kyrkorum, med en nedtonad ljussättning eller en sky av ljus som faller på mjuka runda former.

Vad som kommer härnäst? Ja vatten i alla dess former lockar mig enormt, så det vet jag kommer att bli en del utav mitt framtida fotograferande. Men jag är också nyfiken på bilder med barn och naturbilder blandade med människor. Så vill du bli fotograferad eller har ett barn som du vill få fotograferat, bara säg till.

Jag fotograferar sedan trettiofem år med systemkameror och övergången från det analoga till det digitala skedde för mig nästan över en natt, då jag inte hittade film till min kamera. Akut inköp av en Nikon blev det då. Men just nu har jag en Canon EOS 100D. Jag har flera olika objektiv som jag väljer emellan då jag skall ta en bild. Men mitt senaste inköp är ett Makro objektiv som heter: Sigma 105mm 1:2.8. Så nu börjar utforskandet utav de minsta beståndsdelarna.

Under 2021 gick jag en Högskoleutbildning på 7,5 poäng i ”Foto och visuell kommunikation”.

Nu 2023 kommer jag att påbörja en ettårig fotoutbildning med inriktning på bildseende och bildskapande.

Jag vandrar så ofta jag kan och då blir det gärna, Öland, Skåne och Halland, Fjällen och hemomkring vid Åsnens Nationalpark och Tingsryds Kommun. Men jag besöker gärna andra Nationalparker för dess vackra natur och reser till andra länder.

Är idag medlem i: Växjö Fotoklubb och Ölands Fotoklubb

Sedan 2019 är jag Godkänd Fotograf i Tingsryds Konstförening

Önskar dig en fin stund här med mina bilder

Greenleaves Andersson