Växjö Fotoklubbs tävling Årets Bild

Växjö Fotoklubbs tävling ”Årets Bild”
Att tävla i fotografi kan kännas lite konstigt men kan ändå vara en källa till inspiration och utveckling. Det viktigaste är inte att vinna fina priser och äran, utan den egna fotografiska processen innan du skickar in din bild till en tävling.

Växjö Fotoklubben anordnar varje år en tävling där Årets bild utses
Alla medlemmar är välkomna att skicka in sin bästa bild under året till tävlingen ”Årets bild”. För att det ska bli en opartisk bedömning av bilderna så skickas de till en annan fotoklubb som gör bedömningen och utser vinnaren. Klubben som gör bedömningen skriver ett omdöme om de 10 högst placerade bilderna i tävlingen.

Det finns inget bestämt tema för tävlingen utan det är fritt att skicka in vilken bild man vill, dock ska bilden vara fotograferad under året dvs.  230101 – 231231.

Tävlingen är öppen för alla medlemmar i Växjö Fotoklubb och det är gratis att delta.

Vinnaren av ”Året bild” samt de övriga tävlingsdeltagarna kommer att presenteras på årsmötet samt visas på våra digitala kanaler så som hemsida, Facebook och Instagram.

Varför tävla i fotografi kan man fråga sig
Det kan finns många olika anledningar att tävla i fotografi:

• Sporren kan vara tävlingsmomentet, att vinna priser eller äran.
  • Man får energi till att vilja utveckla sitt fotograferande och bildbehandling.
  • Det är intressant att få ett omdöme från någon opartisk bedömare av bilderna.
  • Tycker det bara är roligt att visa upp sina bilder.

Oavsett anledning så ger det energi till att ta med kameran ut och fotografera.

Ibland får man bläddra i sitt fotoarkiv och återuppleva många trevliga stunder när man spanar efter årets bild. Ibland vet man redan när man tog den, där satt den Min Årets bild.

Det finns många tankar runt valet av tävlings bild. Ska jag välja en bild som förhoppningsvis sticker ut bland de andra bilderna? Eller ska jag bara välja bilden som jag själv älskar? Har jag några säkra kort dvs som ser ut som bilderna som brukar vinna?

Oavsett vilken taktik du bestämmer så är det ju en liten seger att bara skicka in din bild till tävlingen och delta.

Hur gör jag för att vara med i tävlingen?

För att vara med i tävlingen ”Årets Bild” ska du skicka in ditt bidrag när anmälan öppnar. Har du skickat in en bild och ångrar dig och vill byta går det bra att skicka in en ny bild till och med den 31 december, sedan är det stängt.

Skicka in din bild senast den 31 december till tavling@vaxjofotoklubb.se ,märk mailet med “Årets Bild”.

Endast en bild per medlem får skickas in och bilden bör ha storleken 1920×1080 pixlar, max filstorlek 2 MB för att visas på bästa sätt i projektor.