Solveig Lärnung

Julen 2007 fick jag min första systemkamera. Min förvåning var stor. Det var en överraskning. När jag fick en så fin kamera bestämde jag mig för att göra allt för att lära mig fota med den och inte använda auto. På Kulturnatten året därpå hade Fotoklubben utställning på Biblioteket. Efter mitt besök där har jag varit medlem i Fotoklubben i Växjö. Det var startpunkten för min utveckling till hobby fotograf. Det har gett mig kunskap, inspiration, gemenskap och möjligheten att fråga när jag inte kunde. Jag har också varit på flera kurser i fotografering. Kameran har blivit min kompis ute i naturen. Jag söker efter kompositioner, utsnitt, rätt ljus osv. Tiden står ofta då still. Det har blivit en betydelsefull hobby och som pensionär har jag nu mer tid att vara ute och fota.

Det har blivit många bilder på barnbarnen genom åren. Varje barn har sin egen mapp i redigerings programmet och det är roligt för både dem och mig att titta på deras utveckling genom åren.

Det har också blivit några fotoböcker och tavlor. Det är stor skillnad att se bilden utskriven istället för på bildskärmen.

Till årets Sigma utställning har jag valt 2 närbilder på orkidéer. När jag fotar närbilder vill jag ha objektet i fokus och en lugn omgivning med rätt ljus. Jungfru Marie nycklar är tagen i kvällsljuset med skärpa på objektet och oskärpa runt om. De två orkidéerna i oskärpa är viktiga för djupet och balansen i bilden.

Ängsnycklar är fotad på Öland en härlig försommardag. Här har jag valt att ha lite mer av omgivningen med samt himlen. Även här är orkidén i fokus och miljön i oskärpa.

I bilden med Higland cattle tjuren har jag skärpa på djuret men här är omgivningen mycket viktig. Jag ser det stora djuret på väg in i skogen för kvällen. Det är kvällsljus. Skogen är i oskärpa och enen och stenarna är i skärpa för att ge balans i bilden.