Månadsmöte 2 maj

2 maj @ 18:30 - 21:30

Välkomna till Växjö Fotoklubbs medlemsmöte den 2/5 kl 18.30 i lokalen och träffa:
Niklas Englund, Svensk mästare i kommersiellt/Mode/arkitektur.

Niklas började fotografera 2011 och gick till början all-in för naturfoto tack vare sitt stora intresse för naturen. Med det ökade fotograferandet ökade nyfikenheten för hur kameran fungerar och på vilket sätt man kan utnyttja dess funktioner. Detta ledde till att Niklas började fotografera mer experimentella bilder och på den vägen kom han plötsligt, och för honom själv oväntat, in på produktfoto.

Produktfotograferingen gav nya utmaningar och intresset för ljussättning med studioblixtar, materialkunskap och hur olika detaljer påverkar bilden fascinerade Niklas som snabbt blev en mycket skicklig studiofotograf. Hansarbetsprocess börjar alltid med att visualisera en bild utifrån motiv och koncept.

Som bevis för sin yrkesskicklighet fick Niklas sitt Gesällprov i Porträtt, Produkt, Reportage- och Arkitekturfoto godkänt 2020. Dessutom har Niklas vunnit en rad priser och utmärkelser som fotograf med bl.a. SM-Guld i Fotografi 2020, 2021 och 2023 samt första pris i kategorin ”advertising and commerical” på The sociteties of photographers” stora tävling 2023.

Under sin studietid gjorde Niklas praktik hos Martina Wärenfeldt och han har tidigare varit medlem i Växjö fotoklubb. Niklas har sitt företag i Växjö

Produktfotografering och fota stillében ligger nära varandra.
Niklas ska med sin kunskap förmedla till medlemmarna i fotoklubben hur vi bäst kan fota bra stillében.

Föreläsningen ska följas upp i vår klubbtävling med temat stillében.

Denna föreläsning arrangeras i samarbete med Växjö Kommun.

För icke medlemmar som önskar att delta på föreläsningen ska anmälan ske till info@vaxjofotoklubb.se senast den 2/5 i god tid innan föreläsningen. Avgift för föreläsningen är 100kr som betalas via Swish eller bankgiro.

Bankgiro 230-5555 eller Swish till 123 234 89 85, ange för- och efternamn som referens.

Hålltider
18:30 Mötet startar
18:35 Niklas Englund
21:00 ca  Månadens bild och bilddialog
21:10 ca Klubbinformation

Månadstävlingen genomförs enligt följande:
– Du skickar in din tävlingsbild till mejladress tavling@vaxjofotoklubb.se

1 bild/medlem senast lördagen den 27 april.

OBS! Bilden till månadstävlingen bör vara max 1920×1080 pixlar. Max filstorlek 2MB
– Skicka bilden som en bifogad fil.
– Förhandsvisningen kommer att ske måndag 4 december.
– Du har till tisdag kväll 5 december ber på dig att rösta.
– Tävlingsresultatet redovisas på mötet, hemsidan, Instagram och Facebook.
– Temat är ”Fåglar”.

2 maj