Loading Events

Fototräff: På Järnbruket i Åryd

25 februari , 2023 @ 10:00 - 14:00

Fototräff: På Järnbruket i Åryd

Vi träffas vid det gamla järnbruket i Åryd. Här finns spännande gamla bruksmiljöer och vatten att fotografera. Vi får en guidning av Hemmesjö hembygdsförening.

25 februari kl 10:00

Hur hittar du hit:

Kör väg 25 i riktning mot Kalmar, vid fyrvägskorsningen i Risinge sväng höger mot Åryd. Vid sjön sväng vänster och följ Masungsvägen till bruket.

Industriminnet Åryds Bruk, (Åry Bruk)

Järnbruket i Åryd grundades vid mitten av 1600-talet. Grundaren är holländaren Amold De Rees (1612-1668) som också var verksam vid Huseby bruk. Åryd hade goda förutsättningar för ett järnbruk. Det fanns gott om järnmalm i sjöar och myrar. Man hade god tillgång till vattenkraft och trakten var rik på skog. Bruket har sin storhetstid under senare hälften av 1700-talet och förra hälften av 1800-talet. Tillverkningen upphörde vid slutet av 1880-talet och 1898 ströks bruket ur Kommerskollegiets lista över järnbruk.

Bland ägare som satt sina spår kan nämnas Olof Lundblad (1739-67), Johan Lorentz Aschan (183-56) han hade också bruket i Lessebo, och A. Edwin Ohlsson (1902-56).

Kring masugnen grupperade sig en mängd byggnader för hammare, smedjor, kvarnar, förrådshus och bostäder för smederna. De röda stugorna längs Masungsvägen är rester av denna bebyggelse. Ingen dock äldre än 150 år. Masugnen har upprepade gånger om och nybyggts. De båda kvarstående ugnarna är av relativt sent datum. Den norra är ombyggd på 1870-talet. Den södra, en s. s. k rostugn, är nybyggd 187

Myrmalmen skrapades upp på isen från botten av sjöarna och myrarna. Kolningen utfördes av bönder och torpare i brukets omgivning och transporterades till bruket på vintertid. För att få ut med vattenkraft höjdes Åryds sjön vid flera etapper. Produktionen bestod bland annat av yxor, vagnshjul, spadar, plogbillar, spett och spik, samt halvfabrikat i form av stångjärn. Efter brukstid sågade man timmer och man gjorde träull av spillet. Under en tid fanns också ett glasbruk.

Träffen avslutas med en gemensam fika så glöm inte att ta med kaffe och något gott tilltugg

Välkomna Hasse

Date: