Loading Events

Välkomna till fototräff på Hissö 23 april

23 april , 2023 @ 10:00 - 12:00

Fototräff på Hissö

Hissö en ö med ett naturreservat i Helgasjön norr om Kronobergshalvön och Kronobergs slottsruin. Det ligger i Växjö socken i Växjö kommun i Småland (Kronobergs län).
Ön har flera vandringsleder och ett naturreservat med 150 till 200 år gammal bokskog. Det finns en mycket gammal ihålig ek. Stora delar av den planterade granskogen som fanns på ön föll under stormen Gudrun år 2005. Hissö båtklubb har sin hamn i södra änden. Längs öns stränder finns flera anlagda grillplatser med torrdass. På öns norra ände finns två hundbadplatser och en gångbro till Musön.” Citat från Wikipedia

Den 23 april 2023 träffas vi klockan 10:00 på parkeringen längst ut på Hissö och kollar in vårtecken. Vill du samåka så skriv i Facebook gruppen som är endast för medlemmar.
Medtag fika som kan avnjutas nära stranden och om vädret tillåter kan vi även grilla.

Våren är mycket vacker på Hissö där bokskogen dominerar. Jag har många gånger mött våren därute. Den skira grönskan kontrasterar gentemot förra årets gula eller gulbruna blad på marken. Sedan finns ju vattnet runt omkring. En gång har jag mött lom strax intill stranden.
Jag föreslår att vi möts längst ut på norra udden där vägen bildar en enkelriktad slinga.
På norra udden finns eldplats och bänkar. Dessutom finns möjlighet till bad, men det är kanske lite tidigt för ett dopp.
Förr fanns det en ”linfärja” med vilken man kunde dra sig över till Musön. Men nu finns det en gångbro enligt ovan.
Vackra dagar brukar det vara ganska mycket folk på ön. Vägen är smal och jag manar till försiktighet vid bilkörning. Hastigheten är begränsad till 30 km/tim och mötesplatserna är få. Det finns enstaka parkeringsplatser, som snabbt tar slut, men det går att parkera i vägrenen.
Här kommer en karta från Eniro samt några bilder jag tog för några år sedan.
Väl mött Torgil Toft

Date: