• Detta evenemang har redan ägt rum.

Månadsmöte 2 februari

2 februari , 2023 @ 18:30 - 21:30

Medlemsmöte den 2 februari 2023

Det har blivit lite sena förändringar pga av Daniel Johansson har fått förhinder.

Thorsten Klint som skulle föreläsa för oss i september har varit snäll och flyttat sin föreläsning till februari. Så vi får nöjet att titta och lyssna på hans föreläsning om “Kungliga katter” redan nu.

Thorsten Klint är naturfotograf, forskare, författare och är medlem i PhotoNatura sedan 2011. Han skildrar natur och djur i såväl bild som text med fokus på djuren i djungler, regnskogar och bergstrakter i Afrika, Asien och Sydamerika.

Thorstens mission är att beskriva samspelet mellan djur, natur och människa. Syftet är att skapa förståelse för den komplicerade väv av relationer i naturen som växt fram genom årtusendena, en väv som nu riskerar att trasas sönder. Han försöker porträttera djuren och naturen så att det väcker känslor, insikt och respekt för det ekosystem vi alla är en del av. Han är allvarligt bekymrad för det hot om utrotning som finns för speciellt för alla de stora kattdjuren på jorden.

Thorsten tycker det är svårt att beskriva hur en bra bild ser ut. Man kan snacka om komposition, färger, perspektiv, känsla men den enda gemensamma nämnaren han har funnit är det som Roland Barthes kallar för punctum. Vad detta sedan är i en enkel bild är inte lätt att förklara men exempelvis är det något som ”lyfter” bilden utöver det vanliga, något som drar till sig blicken, något som man kanske upptäcker efter en stund eller en tanke/association som smyger sig på. ”Något” kan också vara en relation och alltså inte synas direkt i bild.

Thorstens råd till dig som vill utvecklas som fotograf är: Fotografera mycket!!!  Lär dig kameran, skaffa dig kunskap om det du fotograferar varje sig det är djur, växter eller annat – men fram för allt experimentera och ”have fun”!

Hålltider
18:30 Mötet startar
18:35 Thorsten Klint – ”Kungliga katter”
20:15 Månadens bild