• Detta evenemang har redan ägt rum.

Månadsmöte 13 april

13 april , 2023 @ 18:30 - 21:30

Medlemsmöte den 13 april 2023

Temat för månadsmötet är “Makrofotografering, en online workshop”

Vi har bjudit in Jan Pedersen att föreläsa för oss om Makrofotografering. Jan Pedersen är en av grunderna av Wild Nature fotoresor och en riktig kurs- och workshopveteran. Fotograf, författare och världsresenär. Har i mer än 38 år lett naturresor och naturfotoresor över hela världen – i alla biom från öknar till regnskogar. Är sedan 2014 medlem i Naturfotograferna/N och är en internationell premierad fotograf. Han är en mycket erfaren lärare i fotografering och naturfotografering sedan 2001 med naturfotokurser i fotoklubbar, på folkhögskolor och workshops och på media utbildningar. Han var tidigare bildredaktör på Bokförlaget Natur och Kultur i många år.

Jan är en Sveriges mest publicerade naturboksförfattare med 17 böcker publicerade. Hans första bok ”I Arabiens öknar” blev av Världsnaturfonden WWF utsedd till årets Pandabok 2000 för barn och ungdom och hans sjungande bok ”Fågelsång” är en av Sveriges mest sålda naturböcker. Fotografering och natur är hans stora passion, och han söker hela tiden att utveckla den egna fotograferingen med bl.a. vintageobjektiv som han ibland bygger själv för att få rätt bokeh och uttryck i bilden. Numera är han ambassadör för Panasonic Lumix.

Hemsida: www.janpedersen.se
Instagram: janpedersen_nature
Facebook: www.facebook.com/jan.pedersen.330

Makrofotografering, en online workshop

Under en kväll går vi igenom olika typer av makrotekniker. Vi börjar ”basic” och lägger tonvikten på handfasta tips som får dig att nå tydliga förbättringar och det grundläggande är – hur kommer du nära, hur får du det skarpt och hur får du det bra belyst. Men först börjar vi med ett litet surr. Vad är svårt – hur blir bilderna? Under den efterföljande genomgången kommer jag även att gå genom olika inställningar i kamera och blixt/ljus för att få så bra resultat som möjligen. Slutligen – hur får jag maximal skärpa på ett kort skärpedjup? Jag kommer att förklara vad fokusstackning är och visar det i praktiken. Allra sist blir det precis det motsatta. Hur får man en minimal skärpa där oskärpan dominerar bilden totalt. Hur blir förgrunden inbjudande och mjuk, vart lägger man det lilla eller korta skärpedjupet och samtidigt har total kontroll över bakgrunden.

Väl mött till en kväll ca 2,5 timmar (med pauser) i en minivärld i makrofotograferingens tecken.

Hålltider
18:30 Mötet startar
18:35 Jan Pedersen – “Makrofotografering, en online workshop”
21:00 ca  Månadens bild och bilddialog
21:10 ca Klubbinformation

Tema för månadstävlingen är “High key”
Inlämning senast lördagen den 8 april
OBS! Bilden till månadstävlingen bör vara max 1920×1080 pixlar. Max filstorlek 2GB

Växjö Fotoklubb bjuder in dig till medlemsmöte torsdagen den 13 april kl 18:30

Plats: Vår digitala plattform Zoom, länk skickas ut på email

Vill du vara med på föredraget och inte är medlem i klubben så går det bra att maila info@vaxjofotoklubb.se och Swisha 100 kr till
123 234 89 85 Växjö Fotoklubb senast dagen före evenemanget så skickar vi länken till zoom.

13 april , 2023
Evenemang Kategori: