• This event has passed.

Datum: 20 november

Tid: klockan 10.00

Samlings plats: Bjurkärr parkeringen

November har varit månaden då jag och min kamera gått i ide. Efter att ha varit på workshop med bland annat naturfotografen Patrik Larsson så har jag fått förklarat för mig att november är en toppen månad för naturfoto. Så sätt på dig varma och vattentäta kläder, ta med regnskydd till kameran så ses vi i Bjurkärr och njuter av de vackra landskapet. Det finns möjlighet att fotografera allt från landskapsbilder till makro och intima landskap.

Följ med ut till Åsnens Nationalpark besöksmål Bjurkärr för att ägna oss åt naturfoto i vackra omgivningar. Reservatet ligger på en egen halvö i sjön Åsnen med ädellövskog med bok, ek, hassel och Björk. På halvön växer de berömda Karolinerekarna, som tros stamma från polska ekollon ditförda av någon svensk Karolin i början av 1700-talet. Den största boken mäter 95 cm i diameter och det finns ekar med 12 meters kvistren stam. Här finns stigar där du kan du vandra upp till fem kilometer. Det är stor möjlighet att upptäcka ovanliga lavar och mossor på träd och död ved. Ett ställe värt ett besök om du inte varit där tidigare.

Så här hittar du dit

• Väg 23 från Växjö till Huseby, fortsätt via Torne-Vrankunge
  • Väg 27 och 29 från Blekinge och väg 120 via Tingsryd – Urshult – Sirkön

Har du svårt att ta dig dit så skriv ett inlägg i vår slutna Facebook grupp så försöker vi ordna samåkning. Gruppen som endast är tillgänglig för medlemmar heter “Växjö fotoklubbs medlems grupp”. Är du inte medlem i gruppen redan så sök upp den på Facebook och ansök om medlemskap.

Fototräffen avslutas med gemensam grillning så ta med fika och något att grilla. Välkommen till en härlig förmiddag ägnad åt naturfoto och fotosnack med likasinnade.

Hälsningar Ingela

20 november , 2022