Välkomna till fototräff på Blodberget

24 september , 2023 @ 10:00 - 13:00

Fototräff på Blodberget

En ringlande stig leder runt väldiga blockstenar och uppåt genom en lummig lövskog proppfull med blåbärsris. Framme på höjden njuter vi av utsikten över Åsnen och beundrar de munkformade gravrösena. Vågar någon leta i skogen efter trollkungen Pukes kyrka? Nedåt kan man vandra genom en trevlig bokskog. Vi avslutar kvällen med en prat- och fikastund i timmerladan.

Här kan du fotografera bl.a. naturens skafferi i form av höstlöv, svampar, bär, frökapslar mm. Vid gynnsamma väderförhållanden och villig pilot hoppas vi kunna prova att fotografera med drönare!

Gravhöjden har sedan urminnes tider kallats för Blodberget och viken intill för Blodviken. Den mest kända förklaringen till dessa skräckinjagande namn härleder från Blendasägnen, som författades år 1691 av Petter Rudebeck, dåvarande brukspatron på Huseby.

Under forntiden härjades trakterna av danskarna. Blenda och kvinnorna från Värend vars män varit borta länge i krig bjöd inkräktarna till en fest vid Dansjön. När männen fick syn på borden dukade med mat och starka drycker men inte en enda kvinna, de resonerade att kvinnorna inte vågade visa sig. Senare när de berusade krigarna somnade slaktade Blenda och hennes följeslagare varenda en.

Efter segern reste kvinnorna söderut till Odensjö, ett område helgad åt Oden. Här lät Blenda bygga två stora högar. Den ena kallades Moderkullen till gudinnan Friggs ära,på den andra offrade kvinnorna öl och mat till gudarna. I sjön Åsnen tvättade kvinnorna av sig blodet.

Ingen vet om sägnen har sina rötter i verkliga händelser, men det påstås har funnits en lund i närheten av Blodberget under forntiden där man firade fruktbarhetsfester och hedrade gudarna med blodiga offer. Inne i berget ska det ha varit en sal med ett altare där trollet Puke härskade! Under senare tider nyttjades ett hålrum i berget som offerplats mot olyckor och boskapsdöd.

Så här hittar du dit:

Samlingsplats: Parkering, Blodberget. WGS 56.754540 -14.613028
Riksväg 23 från Växjö mot Huseby. Strax innan Huseby sväng vänster mot Kalvsvik. Efter 2,8 km skyltas Sagobygden Blodberget 2 till höger. Passerar några gårdar och sväng höger. Om cirka 1,5 km sväng vänster och följer grusvägen.

Har du svårt att ta dig dit skriv ett inlägg i vår slutna Facebook grupp -“Växjö fotoklubbs medlems grupp” – och vi försöker ordna samåkning. Är du inte medlem i gruppen redan så sök upp den på Facebook och ansök om medlemskap.

Välkomna!

24 september , 2023