Välkomna till fototräff Naturreservatet Braås Park

Fototräff: Naturreservatet Braås Park

20 januari 2024

kl.10:00

Äntligen under andra delen av januari kommer längre och ljusare dagar! Till årets första fotoutflykt hoppas vi på gnistrande snö och uppiggande solstrålar. Vi kommer att åka norrut från Växjö för att besöka Braås Park, en naturpärla i utkantan av Braås vid vägen mot Ramkvilla.

Den spetsiga getaryggen och de böjlande ekhagarna runt Braås Park och bortåt Öknens strand blev naturreservat år 2000. Här kan man vandra olika stigar, som anlades under A.W. Rappes tid på gården i början på 1800-talet. Förbi herrgården målad i vacker rosa färg fortsätter man längs Tegnérallén, där Växjös rikskände biskop brukade ströva och hämta inspiration. Ett nedlagt smalspår (Böksholmsjärnvägen var i bruk 1919-1973) är numera en lättvandrad grusväg, som leder till en långgrund vik med grill- och fikaplats.

Här kommer vi att tända brasan, så att man kan varma sig mellan besök på parkens närliggande sevärdheter. Mest känd är Eremithydden, ett litet kapell byggd i trä och med vägar och tak av granbarkskivor.  Drakhustet är ett litet lusthus med en snidad drake på taket och milsvida utsiker över Öknen. I hagarna runtomkring växer ståtliga ekar, och på marken ligger imponerande stormfallna “vrakar”!

Spåret fortsätter norrut mot f.d. Bökholms sulfitfabrik på en konstjord vall med vatten på bägge sidor. Härifrån ser man Lidboholm herrgård glänsande vit på andra sidan sjön. På vägen tillbaka till parkeringen kan man bestiga den långa och branta rulstensåsen, en så kallad getarygg. Om intresset och tid finns kan vi avsluta dagen med ett besök på Sjösås kyrka från 1100-talet och den mysiga Hembydgsparken bredvid, eller varför inte en varmande pizza eller kebab inne i samhället!

Ta med varma kläder, välfylld termos och något att grilla!  Välkomna!

Så här hittar du dit:

Samlingsplats: Från Braås kör norrut mot Böksholm/Ramkvilla. Parkering Braås Park på höger sidan. GPS: 57.06364, 15.02639

Vill du samåka från Växjö gör ett inlägg i Facebook gruppen så försöker vi anordna samåkning. Är du inte medlem i gruppen redan så sök upp den på Facebook och ansök om medlemskap.

20 januari

Naturreservatet Braås Park