Välkomna till fototräff med tema arkitektur

22 oktober , 2023 @ 10:00 - 13:00

Fototräff med temat arkitektur

Fotoklubbens “röda tråd” denna månad är arkitektur. Vi inleder temat den 5 oktober med en Zoom föreläsning av Klas Sjöberg, fotograf med mångårig professionell erfarenhet inom arkitekturfotografi. Klas kommer att visa oss hur man skapar iögonfallande bilder med hjälp av ljus, linjer, vinklar, former, färg, material och komposition. Påfyllt med inspiration och tekniska råd följer vi givetvis upp föreläsningen med en utomhusträff, för att tillsammans kunna diskutera och testa det vi har lärt oss av Klas!

För att så många som möjligt kan vara med har vi valt att träffas i Växjö. I vår hemstad har vi en historisk stadskärna runt den imponerande domkyrkan samt Stortorget med ståtliga fastigheter från 18 och 19 hundratalen. Under de senaste åren har det byggts mycket nytt på många olika delar av vår expansiva stad, både lägenhetshus, industriella fastigheter och offentliga byggnader. Alla har vi vår individuella smak när det handlar om design, och var och en får ta ställning till vilka av stadens alla byggnader hör till kategorin arkitektur!

I alla fall från den fotografiska synpunkten går det att upptäcka spännande mönster och visuella effekter lite överallt. För att lätt komma åt olika fotomotiv har vi bestämt oss för att utgå från det nya parkeringshuset på kvarteret Fabriken (väster om Polishuset).

Parkeringshuset kommer att invigas i december men den verkar vara färdigbyggd utvändigt, med en intressant struktur och paneler i olika färger. Därifrån kan vi utforska områdena runt omkring, såsom lägenhetskvarter Skärvet, Södra järnvägsgatan med både färglada nybyggda fastigheter och eleganta hus från runt sekelskiftet, det nya kommunhuset och järnvägsstationen, och eventuellt de historiska byggnader i Kulturparken. Innan vi ger oss iväg på vandringen bestämmer vi tid och plats för en gemensam fikastund.

Här har du det perfekta tillfället, att i trevligt sällskap förbereda sig inför månadens fototävling i november med temat arkitektur!

Så här hittar du dit:

Samlingsplats: Parkeringshuset, kvarteret Fabriken, Växjö. WGS 56.87729 14.7963

Har du svårt att ta dig dit skriv ett inlägg i vår slutna Facebook grupp -“Växjö fotoklubbs medlems grupp” – och vi försöker ordna samåkning. Är du inte medlem i gruppen redan så sök upp den på Facebook och ansök om medlemskap.

Välkomna!

22 oktober , 2023