• This event has passed.

Fototräff april – Fåglar och natur runt Växjösjön

Datum: söndagen 21 april 2024
Tid: 08:00 – 12:00
Samlingsplats: Framför IOGT-NTO, Vattentorget, Växjö.

Häng med och få lite tips om fågelfotografering eller var med och umgås för att det är kul helt enkelt! Vårt fokus denna morgon är fåglar, men du får givetvis stanna var du vill och fotografera precis vad du vill!

Den 4 km långa grusgången runt Växjösjön är stadens mest populära promenad- och motionsstråk. Här finns det liv och rörelse, med intressanta konstverk, växter och fåglar att upptäcka. När man strövar genom strandskogar och parker får man en naturnära känsla trots stadens bebyggelse runt omkring.

Vid sjön och dess bevuxna omgivning har ett 120-tal fågelarter skådats under de senaste 10 åren! Några av dessa är numera rödlistade, såsom skedand, bläsand, kricka, strandskata, skratmås, fiskmås, mindre hackspett, stare, rödvingetrast, björktrast och svartvit flugsnappare. Många Växjöfotografer minns med glädje besöket för några år sedan av ett par vackra svarthalsade doppingar, som underhöll med sin parningsritual.

Om man vill gå en kortare promenad kan man stanna några hundra meter söder om Vattentorget i parken Strandbjörket. Här brukar det samlas en förvånansvärd mångfald vanliga fåglar, såsom änder, gäss, kajor, duvor och strandskator. Många är vana vid människor, vilket kan vara till fotografens fördel! I sjön häckar den slanka skäggdoppingen och den energiska rörhönan. En livfull skrattmåskoloni håller till i närheten.

Café Fontaine vid Vattentorget är en trevlig fikalokal som öppnar kl.10. Innan vi börjar vår fotorunda kommer vi att bestämma en tid, så att alla som vill kan återsamlas för en gemensam fikastund.

Och du, glöm inte månadstävlingen på temat fåglar med inlämningsdatum 27 april!

Välkomna!

Har du svårt att ta dig dit skriv ett inlägg i vår slutna Facebook grupp –Växjö fotoklubbs medlems grupp” – och vi försöker ordna samåkning. Är du inte medlem i gruppen redan så sök upp den på Facebook och ansök om medlemskap.

View Organizer Website

Vattentorget, Växjö