Månadsmöte 5 oktober

5 oktober , 2023 @ 18:30 - 21:00

Välkomna till Växjö Fotoklubbs medlemsmöte via Zoom den 5/10 kl 18.30.
Temat för zoom mötet är Arkitektur med föreläsare fotograf Klas Sjöberg.

Klas Sjöberg är yrkes fotograf sedan ca 30 år och har i många år fotograferat arkitektur åt arkitekt byråer. 2013 gjorde han en kortkurs på Moderskeppet i arkitektur fotografering. Se gärna den inför zoom mötet. När Klas fotograferar arkitektur så ser han en resa mellan ljus, linjer, vinklar, former, färg, material och komposition. På föreläsningen vill han inspirera och få oss att känna glädje och en känsla i att fotografera byggnader och ge oss tips till bilder som sticker ut lite grann. Hur man skapar liv i bilderna och få fantasin att flöda med människor, djur eller något som händer bilden samt att använda inramningar och förgrunder. Att tänka i bilder och planera bilder är en del i hans fotograferande. Han berättar också om vilken utrustning som behövs och vilka inställningar han använder på kameran och vilka objektiv han använder.

Enligt Klas blir dina arkitektur foton bättre om du låter dem berätta en intressant historia tex fota ett hus under uppbyggnad och sedan visa det klart eller fota sin hembygd under många år. Man kan berätta om ett byggnad på olika sätt tex på nära håll, på avstånd, med omgivningen mm. Detta ger olika berättelser om objektet.

Arkitektur har många områden som, byggnader (inom- och utomhus), kyrkor, miljöer runt objekten mm. Klas kommer att berätta hur vi ska fotografera olika objekt.

Föreläsningen kommer att följas upp med en fotoutflykt i oktober och fototävling i november med tema arkitektur.

Hålltider
18:30 Mötet startar
18:35 Klas Sjöberg – “Arkitektur”
21:00 ca  Månadens bild och bilddialog
21:10 ca Klubbinformation

Månadstävlingen genomförs enligt följande:
– Du skickar in din tävlingsbild till mejladress tavling@vaxjofotoklubb.se

1 bild/medlem senast lördagen den 30 september.

OBS! Bilden till månadstävlingen bör vara max 1920×1080 pixlar. Max filstorlek 2MB
– Skicka bilden som en bifogad fil.
– Förhandsvisningen kommer att ske måndag 2 oktober.
– Du har till tisdag kväll 3 oktober ber på dig att rösta.
– Tävlingsresultatet redovisas på mötet, hemsidan, Instagram och Facebook.
– Temat är ”Färg”.

Växjö Fotoklubb bjuder in dig till medlemsmöte torsdagen den 5 oktober kl 18:30

Plats: Vår digitala plattform Zoom, länk skickas ut på email

Vill du vara med på föredraget och inte är medlem i klubben så går det bra att maila info@vaxjofotoklubb.se och Swisha 100 kr till
123 234 89 85 Växjö Fotoklubb senast dagen före evenemanget så skickar vi länken till zoom.

5 oktober , 2023
Tid: