• This event has passed.

Månadsmöte 3 november

3 november , 2022 @ 18:30 - 21:30

November månadsmöte

Ett månadsmöte ägnat åt bildkomposition och att se som en fotograf

“Fotografisk bildkomposition är att rama in en bit verklighet och platta till den. Målet med kompositionen är att göra bilden attraktiv, att förtydliga budskapet och att få rätt tonfall i tilltalet”. Citat från Göran Segerholms bok Bildjournalistik Idéer, begrepp och praktiska råd.

Ett bra sätt att utvecklas som fotograf är att träna på att se. Det kan låta lite konstigt att säga träna på att se för det gör väl de flesta av oss som har mer eller mindre normal synförmåga. Men vad jag menar med att träna på att se är att se som en fotograf gör. Om man inte bara ska objektivt dokumenterar som fotograf typ produktfoto så försöker man få med kompositions detaljer som gör bilden intressant och får den att sticka ut bland andra bilder.

Vi har planerat en fototräff i Alvesta den 23 oktober och den träffen har en fotouppgift att fotografera 5 olika motiv under fototräffen. Meningen med övningen/träffen är att träna på  att hitta olika kompositions element som förstärker bilden utan att de behöver vara huvudmotivet. Deltagarna från träffen väljer sedan ut en bild var per motiv som visa på mötet. Exakt vad uppgiften består av kommer att meddelas på fototräffen i oktober.

Oavsett vad man fotograferar så kommer bildkomposition in medvetet eller omedvetet. Som fotograf väljer man perspektiv och utsnitt för sin bild och väljer därmed vad man vill visa mottagaren av bilden. Även temat för månadstävlingen spinner vidare på bildkompositions temat “Udda vinklar”.

Hålltider
18:30 Mötet startar

18:35 Bilder från fototräffen

19:35 Fika