• This event has passed.

Datum: 4 december

Tid: klockan 12:30

Samlingsplats: Ohs bruk. Vi träffas vid parkeringen

Häng med ut och känn historians vingslag genom att fotografera Ånglok längs med Ohsabanan. Vi börjar träffen i Ohs och fotograferar när tåget är på stationen. Sedan åker vi ut längs med banan och fotograferar Ångloket när det kommer frustande och pustande i uppförsbackarna. I Glimarp väntar tomten med fika och glögg på resenärerna.

Ohsabanan är en 14,5 km lång smalspårig järnväg, öster om Värnamo. Järnvägen öppnades 1910 och användes för att frakta råvaror och produkter till respektive från bruket. Järnvägen hölls öppen ända fram tills 1967, då bruket lade ned den. Banan fick ligga kvar om man återigen skulle behöva den senare i tiden, men så blev inte fallet. I dag drivs Banan och trafiken av Ohs Bruks Järnvägs Museum som är en ideell förening, Föreningen syfte är att bevara och trafikera banan.

Varje år i slutet av november och början av december kör man “Tomte tåget” vilket är en lite kortare tur som vänder i Gimarp för att sedan återvända till stationen i Ohs. Tomte tåget är väldigt populärt så alla biljetter är redan fullbokade så vi fotar utifrån och följer tåget längs med vägen för att få fina bilder med mycket ånga och hög granskog.

Förra årets vinnarbild och bildserie fotograferades i Ohs.

För att komma till Ohs kör man väg 30 mot Lammhult. I Lammhult svänger man vänster till Värnamovägen (F723) ca 17 km till Ohs från Lammhult.

Vill du samåka från Växjö gör ett inlägg i Facebook gruppen senast 3 december så försöker vi anordna samåkning.

Passa på och häng med på årets sista fototräff innan jul och nyårshelgen.

Vi fikar tillsammans under träffen egen medhavd matsäck. Ta tillfället att diskutera teknik med andra foto intresserade.

Hälsningar Ingela

4 december , 2022