• This event has passed.

Fototräff: På Huseby bruk

29 januari , 2023 @ 10:00 - 14:00

Samlingsplats: Huseby bruk, parkering

För årets första fototräff besöker vi Huseby bruk, en av fotoklubbens vinterfavoriter! Här  upptäcker man en bred variation av motiv, med något som passar alla, från makro- till landskapsfotografering: arkitektur, vatten, trädgårdsmiljöer och tekniska detaljer. Om vi har tur jagar strömstaren larvar bland de iskalla vågorna!

Broar, kvarnar och Heliga å delar den historiska byn, med bland annat vackra arbetarbostäder, en kraftig masugn och ett ståtligt stall. Vattnet forsar förbi kvarnhjul och dammluckor, och när vintern är kalt bildas spännande istappar och is plättar.

Slottet kommer att vara stängt för besökare, men fasaden inramas vackert av allén. I den välskötta köksträdgården hittar du kanske kvarhängande frökapslar eller nakna fruktträd som inspiration till avskalade vinterbilder. Eller varför inte promenera genom rododendron parken till den vackra gjutna gångbron, eller bortåt andra sidan ån, för att därifrån fånga slottet avspeglat i vattnet?

Här verkar allting se ut som det var för runt 100 år sedan när brukspatron Joseph Stephens drev en omfattande järnbruk på fastigheten. Statens fastighetsverk och Huseby Bruk AB har förvaltat det historiska arvet som i en tidskapsel, precis som den sista ägaren Florence Stephens ville ha det.

Under träffen tar vi en värmande fika med medhavd matsäck. Vi umgås med andra klubbmedlemmar, diskutera teknik eller prata om annat roligt.

Så här hittar du dit: Huseby Bruk ligger cirka 22 km sydväst om Växjö, utefter väg 23. Strax efter Helige ån, svänger man vänster mot Grimslöv. Vi träffas på Husebys stora parkering.

Har du svårt att ta dig dit så skriv ett inlägg i vår slutna Facebook grupp så försöker vi ordna samåkning. Gruppen som endast är tillgänglig för medlemmar heter “Växjö fotoklubbs medlems grupp”. Är du inte medlem i gruppen redan så sök upp den på Facebook och ansök om medlemskap.

Välkommen till en härlig stund ägnad åt foto och fotosnack med likasinnade.

Hälsningar Caroline

29 januari , 2023