Anmälan till Lightroom utbildning 18/4

18 april , 2023 @ 18:00 - 21:00

Utveckla fotografiet med hjälp av Lightroom.
Vad du lär dig på kursen

Målet med denna kurs är att du ska få kunskap om grundstenarna som är viktiga för att komma vidare med din fotoredigering. Kursen är för alla som vill arbeta med bilder för webb, tryck eller sociala medier. Vi går igenom hur programmet är uppbyggt, hur Lightroom hanterar bilderna och vart de lagras och även import till export av färdig bild.

Få bra koll på grunderna

Många grundläggande delar förklaras för att du enklare ska komma vidare med bildredigeringen och organisation av bilder. Med hjälp av teori och bildexempel får du koll på många av Lightroom´s möjligheter som t.ex. hur du justerar exponering, tonkurva, vitbalans eller beskärning för att ändra bildkomposition. Under kursen kommer du även få förklaringar till histogram och verktyg som fläckborttagning, övertoningsfilter och justeringspensel för att nämna några. Du kommer att få bättre kontroll över dina bilder och arbeta med dem på ett sätt så att de ser så bra ut som möjligt i olika medier.

Hur du sparar i rätt filformat för olika media

Vi tittar även på vikten av att spara i rätt filformat, vilken upplösning du kan ha och hur du redigerar dina bilder för bästa resultat. Du får bättre koll på alla verktyg, paneler och färginställningar. En av de främsta styrkorna med Lightroom är dess förmåga att tillämpa ändringar på fler bilder samtidigt, med några få enkla knapptryckningar. Hur det går till kommer vi också att utforska. Eftersom Lightroom fungerar extra bra tillsammans med Photoshop passar detta väldigt bra för dig som också jobbar i Photoshop. Du kan använda en Mac eller Windows dator.

både för nybörjare och dig som tidigare har redigerat i Lightroom

Du kan vara nybörjare eller ha bekantat dig lite med programmet tidigare. Kursen kräver inga förkunskaper, men du bör vara någorlunda bekant med användningen av din dators funktioner. Vi kommer att främst arbeta med Lightroom Classic, dock kommer ni även upptäcka att många funktioner fungerar på samma sätt i Adobe Lightroom (molnversionen).

För att vara med på Lightroom kursen ska du vara medlem i Växjö Fotoklubb. Antalet deltagare är begränsat till 10 stycken.
Pga av begränsat antal kursplatser samt kostnad för lokal och kursledare kommer en kostnad av 300 kr tas ut per deltagare.
Först till kvarn gäller.

Kurs: Lightroom Classic